Wybór odpowiedniej szyby
Wymianę przedniej szyby w samochodzie rozpoczynamy od doboru odpowiedniej szyby. Do wymiany będzie nam potrzebna - nowa lub używana szyba oraz nowa uszczelka, oraz wszelkie listwy.
Kupując szybę, należy zwrócić uwagę na wybór odpowiedniej dla swojego modelu pojazdu szyby. Należy zwrócić uwagę na każdy czujnik oraz czy nasz samochód jest wersją przed, czy po face liftingu. Nie zaleca się kupowania używanej szyby, ponieważ istnieje duże ryzyko jej pęknięcia podczas montażu. Uszczelkę dobieramy po tzw. euro kodzie szyby. W zależności od swojego budżetu możemy skorzystać z markowych szyb lub tańszych zamienników.
Pamiętajmy, że przednia szyba ma bardzo duże znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy samochodem. Jej wymiana wymaga wiedzy, doświadczenia oraz precyzji. Oszczędzanie na wymianie, albo własna wymiana bez doświadczenia ma znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy samochodem.
Wymiana szyby przedniej wymaga użycia specjalistycznych narzędzi, środków chemicznych oraz specjalnego kleju. Do wykonania wymiany będą potrzebne również 2 osoby.
- Drut z chwytakami do wycinania szyby:
- Stojak na szybę
- Dłuta
- Przyssawki
- Ściągacz do wycieraczek
- Skrobak do szyb
- Nożyki
- Primer gruntujący
- Aplikator do primera
- Sprężone powietrze
- Zestaw kluczy
- Narzędzia tapicerskie
- Pistolet do kleju
- Specjalistyczny klej
- Rozpuszczalnik
- Odrdzewiacz do śrub
Etap I: Demontaż wycieraczek, podszybia i lusterka
- Zestaw kluczy
- Ściągacz do wycieraczek
- Odrdzewiacz
Demontaż wewnętrznych elementów
1. Lusterko - w zależności od modelu samochodu - najczęściej są ściągane luźno, w niektórych samochodach trzeba odkręcić śrubę - uwaga na czujniki umieszczone w nowszych samochodach.2. Demontaż elementów tapicerskich - w miarę możliwości demontujemy pokrycia bocznych słupków, powinny one odejść samoczynnie lub wymagane będzie odkręcenie śrubek.
3. Czujniki - pamiętajmy także o demontażu czujników np. deszczu, zmierzchu - mogą być one umieszczone w pobliżu lusterka.
Demontaż zewnętrznych elementów
1. Ramiona wycieraczek ściągamy za pomocą specjalnych kluczy oraz ściągaczem do wycieraczek. W starszy samochodach, gdzie śruby są zardzewiałe, będzie wymagane użycie oddrdzewiacza - a gdy to nie pomoże, będziemy musieli uciąć mocowania wycieraczek (w najgorszym wypadku).
2. Zewnętrzne wloty powietrza/podszybie - najczęściej da się je wyjąć, po demontażu wycieraczek, bez użycia kluczy, jednak w niektórych samochodach odkręcenie śrubek będzie wymagane.
Gdy zewnętrzne elementy zostały zdemontowane, to możemy przejść do wnętrza pojazdu. W pierwszej kolejności ściągamy lusterko - niektóre są zamocowane na chwycie bez dokręcania, a niektóre będą wymagały odkręcenia. Następnie demontujemy wszystkie czujniki.Demontaż elementów tapicerskich - w miarę możliwości demontujemy pokrycia bocznych słupków.
Etap II: Demontaż/wycinanie szyby
- Dłuto
- Drut do wycinania szyb
- Chwytak do druta
- Zestaw przyssawek do ściągania szyb
Ściągnięcie listwy (uszczelki)
Listwę ściągamy za pomocą np. dłuta lub śrubokręta, którą podważamy, a następnie ściągamy. Każdy model samochodu posiada inny rodzaj listwy.
Wycięcie szyby
Wycinanie szyby odbywa się w obecności 2 osób - jedna osoba znajduje się na zewnątrz pojazdu, a druga wewnątrz.
Przez uszczelkę do wewnątrz pojazdu zostaje wprowadzony drut, który zostaje przechwycony przez 2 osobą. Dalszy etap wycinania szyby polega na prostym ruchu tzw. 'moja twoja' i wycięcia jej dookoła.
Należy uważać na lakier na masce oraz elementy tapicerskie, ponieważ można je łatwo uszkodzić.
Demontaż szyby
Do demontażu szyby użyjemy zestawu przyssawek, który przyczepiamy do zewnętrznej strony szyby - następnie osoby demontujące ustawiają się po przeciwnej stronie boku samochodu i wyciągają uszkodzoną szybę.
Etap III: Demontaż starej uszczelki i przygotowanie powierzchni
- Zestaw dłuteł
- Rozpuszczalnik
- Sprężone powietrze
- Primer gruntujący
- Aplikator primera
Ściągnięcie resztek uszczelki i kleju
Za pomocą dłuta ściągamy (zdzieramy) starą uszczelkę. Następnie pozbywamy się kleju - (możemy użyć do tego rozpuszczalnika). Gdy powierzchnia jest już czysta, za pomocą sprężonego powietrza pozbywamy się resztek brudu.
Gruntowanie powierzchni
Do gruntowania oczyszczonej powierzchni używamy specjalnego primera do szyb samochodowych. Nakładamy go za pomocą aplikatora po całym obrysie, w miejscu, gdzie przyklejamy szybę.
Przez uszczelkę do wewnątrz pojazdu zostaje wprowadzony drut, który zostaje przechwycony przez 2 osobą. Dalszy etap wycinania szyby polega na prostym ruchu tzw. 'moja twoja' i wycięcia jej dookoła.
Etap IV: Wklejanie nowej szyby
- Stojak na szybę
- Pistolet do kleju
- Klej
- Skrobak do szyb
Nałożenie kleju na nową szybę
Nową szybę samochodową ustawiamy na stojaku do szyb. Następnie po obrysie nowej szyby nakładamy warstwę kleju. Pamiętajmy, aby po jej zewnętrznej stronie umieścić przyssawki do szyby, aby ją później z łatwością zamontować.
Montaż nowej szyby
Szybę podnosimy z pomocą zamontowanych przyssawek, gdzie następnie ją montujemy w miejsce starej szyby. Możemy ją również ustabilizować za pomocą taśmy malarskiej, gdzie przyklejamy ją na szybę oraz dach.
W końcowej fazie montujemy części, które zostały zdemontowane w Etapie I. Pamiętajmy także o przełożeniu starej naklejki na szybę, którą ściągamy za pomocą nożyka lub skrobaka i przyklejamy na nową szybę.
Czas schnięcia kleju zależny jest od producenta - jazdę samochodem rozpoczynamy po czasie ustalonym przez producenta kleju do szyb.
Podsumowanie
Samodzielna wymiana szyby samochodowej wymaga doświadczenia, umiejętności oraz specjalnego sprzętu. Reasumując koszty wymiany szyby, zdecydowanie bardziej opłacalnym wariantem jest zrobienie tego przez serwis. Koszt zakupu sprzętu oraz szyby zdecydowanie przekracza cenę usługi serwisowej. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą wymiany szyby samochodowych z dojazdem do klienta. Zobacz w jakich miastach jesteśmy: